GiveWell

GiveWell is in 2007 opgericht door een groep vrienden uit de financiële sector Gewend om bedrijven te beoordelen op basis van resultaten en prestaties waren ze verbaasd toen ze zelf aan goede doelen wilden doneren. Er was geen enkel inzicht in de impact van hun gedoneerd geld. Als betrokken donateurs ging de groep dit grondig onderzoeken en richtte uit eigen middelen GiveWell op.

Sindsdien is GiveWell uitgegroeid tot een wereldwijde toonaangevende organisatie voor onderzoek naar impact op het gebied van gezondheid en armoedebestrijding. Ze zoeken wereldwijd naar organisaties die:

  • aantoonbaar de meeste impact maken per gedoneerd bedrag, en
  • het best in staat zijn om extra donaties te gebruiken bij het redden of verbeteren van levens.

Elk jaar besteedt GiveWell 20.000 uur aan onderzoek.

Selectieproces

GiveWell werkt met een sterk gestructureerd selectieproces.

In eerste instantie maakt GiveWell keuzes volgens de drie criteria die we ook al op aanpak beschreven. Het probleemgebied moet

  • belangrijk zijn (kan vele levens redden of verbeteren)
  • verwaarloosd (heeft nog weinig aandacht gekregen)
  • oplosbaar en op grote schaal toe te passen zijn

GiveWell werkt wereldwijd op het gebied van extreme armoede en de gevolgen daarvan voor gezondheid en welzijn. GiveWell selecteert vervolgens organisaties op basis van deze vier aanvullende criteria1:

Uitleg:

Bewezen effectiviteit
Gebruikt de organisatie wetenschappelijk bewezen effectieve interventies zoals:
• voedingssupplementen verstrekken aan kinderen
• routine vaccinaties bevorderen door geld als incentive
• het nemen van preventieve maatregelen tegen malaria

  1. Kosteneffectiviteit
    Gebruikt de organisatie de middelen op de best mogelijke manier? Is de impact duurzaam op de lange termijn?
  2. Ruimte voor meer financiering
    Wat voegen extra donaties toe? Aanbevelingen worden opgeschort als GiveWell niet overtuigd is van de toegevoegde waarde van donaties, zelfs voor sterke goede doelen.
  3. Transparantie
    Het intensieve beoordelingsproces van GiveWell vereist belangrijke informatie van elke organisatie. GiveWell zoekt naar organisaties die daar in hoge mate in willen delen, waaronder hoe succesvol ze hun programma’s implementeren en ook eventuele fouten die daarin zijn gemaakt.
    GiveWell publiceert de volledige details van haar analyse online. Daarom moeten organisaties ook bereid zijn om in het openbaar transparant te zijn.

Aanbevelingen

GiveWell’s beste goede doelen zijn het resultaat van dit diepgaande onderzoek. GiveWell beveelt donateurs ook hun Top Charities Fund aan, dat uitkeert aan de top goede doelen en vooral aan die goede doelen die op dat moment het meeste goed kunnen doen2.

Onze top goede doelen zijn door GiveWell uitgekozen.

Het Doneer Effectief Fonds Armoede en Gezondheid volgt de adviezen van het Top Charities Fund van GiveWell bij de keuze naar welke organisaties de ingekomen donaties worden doorgestuurd.

Wij helpen je graag opweg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam fringilla nisi turpis, ac sagittis arcu sagittis posuere.