Lees hier meer over waarin effectief doneren zich onderscheid.
Niet effectief
Je doneert impulsief en zonder er echt over na te denken. Je doneert bijvoorbeeld omdat er net ergens een ramp is geweest of omdat er een collecte aan de deur kwam.
Effectief
Je denkt een tweede keer na voordat je geld geeft aan een doel. Je doet een stapje terug en overweegt waar jij de meeste impact kan hebben.
Waarom dit belangrijk is
Geld dat je geeft kun je maar één keer geven. Omdat de meeste doelen geen grote impact per euro hebben, is het belangrijk dat je overweegt waar jouw euro het meeste bereikt.
Niet effectief
Je doneert aan goede doelen die helpen na rampen of bezig zijn met het genezen van vergevorderde ziektes.
Effectief
Je doneert aan doelen die zich voornamelijk richten op de preventie van rampen, ziektes en problemen.
Waarom dit belangrijk is
Het voorkomen van problemen is veel goedkoper dan het herstellen van de schade als een ramp al heeft plaatsgevonden of iemand al ziek is. Zo is het voorkomen van overstromingen in ontwikkelingslanden 60 keer kosten-effectiever1.
Niet effectief
Je gaat niet zelf op zoek naar goede doelen om aan te doneren. Je doneert omdat je een reclamespotje ziet of omdat een vriend of fondsenwerver erom vraagt.
Effectief
Je gaat zelf zoeken aan welke doelen jij het beste kan doneren. Je maakt je niet afhankelijk van organisaties die jou om geld vragen.
Waarom dit belangrijk is
Door proactief en bewust te zijn met doneren kun je ervoor zorgen dat je aan effectieve doelen doneert. En niet aan goede doelen die toevallig voorbij komen, maar niet heel effectief zijn2.
Niet effectief
Je doneert geld aan een doel dat dicht bij werk verricht omdat de impact hierdoor beter zichtbaar is.
Effectief
Je doneert geld op de plek waar dit geld het hardst nodig is en de meeste impact per euro heeft.
Waarom dit belangrijk is
Doelen die internationaal in ontwikkelingslanden werken hebben een grotere potentie om effectief werk te verrichten, omdat goedkope, doeltreffende oplossingen voor problemen daar nog niet zijn uitgevoerd3. Als we het het belangrijkst vinden dat het leven van mensen effectief verbetert, is onze impact groter als we buiten de eigen landsgrenzen denken en doneren.
Niet effectief
Eenmalig doneren als er toevallig iets op je pad komt.
Effectief
Periodiek doneren aan één of meerdere effectieve goede doelen
Waarom dit belangrijk is
Door periodieke donaties krijgen goede doelen meer stabiliteit en hoeven ze minder geld uit te geven aan fondsenwerving. Dit zorgt ervoor dat ze meer geld en moeite kunnen steken in het aanpakken van problemen.
Niet effectief
Voor een bepaald goed doel kiezen, omdat je dit kent via kennissen of van reclames.
Effectief
Jouw donatiekeuze baseren op hoe effectief en transparant een goed doel is.
Waarom dit belangrijk is
Een bekend goed doel is vaak vooral bekend doordat ze goede marketing hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Alpe d’Huzes of Serious Request. Dit zegt niks over de impact die zij uiteindelijk hebben per euro. Dit valt doorgaans erg tegen
Niet effectief
Aan een goed doel doneren alleen omdat je het eens bent met hun waarden.
Effectief
Aan een goed doel doneren omdat ze aantoonbaar resultaten boeken die in lijn zijn met jouw waarden.
Waarom dit belangrijk is
Elk goed doel heeft goede bedoelingen en wil de wereld verbeteren. Maar het is ook belangrijk dat ze hun goede bedoelingen waar maken. Alleen dan hebben goede bedoelingen zin.