GiveWell

GiveWell is ontstaan uit een vriendengroep in de financiële wereld. Zij waren gewend bedrijven te beoordelen op resultaten. Toen zij zelf wilden doneren aan goede doelen waren ze stomverbaasd. Er was wel inzicht in de geldstromen van goede doelen organisaties. Maar geen enkel inzicht in de impact. Als betrokken donateurs zijn ze dat zelf grondig gaan uitzoeken. Met eigen geld hebben ze in 2007 GiveWell opgericht.

Inmiddels is GiveWell uitgegroeid tot een wereldwijde toonaangevende impact research organisatie op het gebied van gezondheid en armoede bestrijding.

Selectieproces

GiveWell werkt met een zeer gestructureerd selectieproces. Zie hun criteria.
Hun eerste keus maken ze volgens de 3 genoemde kenmerken die we al op de home pagina genoemd hebben. Is het probleem

  • Belangrijk (vele levens te redden of te verbeteren)
  • Veronachtzaamd (nog te weinig aandacht gekregen)
  • Oplosbaar en uitvoerbaar

GW kiest voor het terrein van wereldwijde extreme armoede en de gevolgen daarvan voor gezondheid en welbevinden.

Vervolgens selecteert Give Well op de 4 criteria:

1. Bewezen effectiviteit
Gebruikt de organisatie wetenschappelijk bewezen effectieve interventies zoals:

  • Direct (cash) geld geven
  • Ontwormen van schoolkinderen
  • Voorlichting via aanwezige media
  • Vitamines of mineralen toevoegen
  • Preventieve maatregelen bij malaria
  • Behandeling van trachoom (risico blindheid)

2. Kosteneffectiviteit
Zet de organisatie de middelen op de best mogelijke manier in? Is de impact ook op langere termijn houdbaar?

3. Donatiebehoefte
Wat voegen extra donaties toe? GW schort aanbevelingen op wanneer ze niet overtuigd zijn van de toegevoegde waarde daarvan. Zelfs bij sterke goede doelen.

4. Transparantie
Is er volstrekte openheid op alle gebieden? Ook over fouten en de lessen daaruit?

Uit dit diepgaande onderzoek op deze 4 criteria komen hun aanbevelingen voort. Zij onderscheiden goede doelen die het al jarenlang heel goed doen: hun absolute top. Daarna volgen organisaties die de titel uitstekend krijgen. Ze hebben hun sporen al verdiend, maar vaak minder lang. Dan zijn er nog goede doelen die geld krijgen omdat ze veel potentie hebben. Die krijgen de kans om op te groeien. Deze laatste categorie hebben we niet opgenomen in de overzichten. Ze zijn nog niet bewezen effectief.