GiveWell

Give Well logo

GiveWell is in 2007 ontstaan uit een vriendengroep in de financiële wereld. Zij waren gewend bedrijven te beoordelen op resultaten. Toen zij zelf wilden doneren aan goede doelen waren ze stomverbaasd. Er was wel inzicht in de geldstromen van goede doelen organisaties. Maar geen enkel inzicht in de impact. Als betrokken donateurs zijn ze dat zelf grondig gaan uitzoeken. Met eigen geld hebben ze GiveWell opgericht.

Inmiddels is GiveWell uitgegroeid tot een wereldwijde toonaangevende impact research organisatie op het gebied van gezondheid en armoede bestrijding. Ze zoeken wereldwijd naar organisaties die 

  • aantoonbaar de meeste impact hebben per gedoneerd bedrag en
  • het best in staat zijn om extra donaties in te zetten om levens te redden of te verbeteren.

Jaarlijks besteden ze 20.000 uur aan research. Hun selectieproces is zeer gestructureerd.  

Selectieproces

GiveWell werkt met een zeer gestructureerd selectieproces. Zie ook de criteria op hun site. 
Hun eerste keus maken ze volgens de 3 genoemde kenmerken die we al op de home pagina genoemd hebben. Is het probleem

  • Belangrijk (vele levens te redden of te verbeteren)
  • Veronachtzaamd (nog te weinig aandacht gekregen)
  • Oplosbaar en uitvoerbaar

GW kiest voor het terrein van wereldwijde extreme armoede en de gevolgen daarvan voor gezondheid en welbevinden.

Vervolgens selecteert Give Well op de 4 criteria:

1. Bewezen effectiviteit

Gebruikt de organisatie wetenschappelijk bewezen effectieve interventies zoals:

  • Direct (cash) geld geven
  • Ontwormen van schoolkinderen
  • Voorlichting via aanwezige media
  • Vitamines of mineralen toevoegen
  • Preventieve maatregelen bij malaria
  • Behandeling van trachoom (risico blindheid)

2. Kosteneffectiviteit

Zet de organisatie de middelen op de best mogelijke manier in? Is de impact ook op langere termijn houdbaar?

3. Donatiebehoefte

Wat voegen extra donaties toe? GW schort aanbevelingen op wanneer ze niet overtuigd zijn van de toegevoegde waarde daarvan. Zelfs bij sterke goede doelen.

4. Transparantie

Is er volstrekte openheid op alle gebieden? Ook over fouten en de lessen daaruit?

Uit dit diepgaande onderzoek komen hun aanbevelingen voort. Zij onderscheiden de volgende type organisaties: 

Top doen het al jarenlang heel goed
Uitstekend  hun sporen al verdiend, maar vaak minder lang
Potentie veelbelovend, maar nog niet bewezen effectief. Ze krijgen de kans om op te groeien. 

Hoe je kunt doneren aan GiveWell vind  je op de pagina Gezondheid.