GiveWell

Give Well logo

GiveWell is in 2007 opgericht door een groep vrienden die in de financiële sector werkten. Ze waren gewend om bedrijven te beoordelen op basis van resultaten en prestaties. Toen ze zelf aan goede doelen wilden doneren, waren ze verbaasd. Het geld dat naar goede doelen ging was te volgen, maar er was geen enkel inzicht in de impact van dat werk. Als betrokken donateurs ging de groep dit grondig onderzoeken en richtte uit eigen middelen GiveWell op.

Sindsdien is GiveWell uitgegroeid tot een toonaangevende wereldwijde impact onderzoeksorganisatie op het gebied van gezondheid en armoedebestrijding. Ze zoeken wereldwijd naar organisaties die:

  • aantoonbaar de meeste impact maken per gedoneerd bedrag, en
  • het best in staat zijn om extra donaties te gebruiken bij het redden of verbeteren van levens.

Elk jaar besteedt GiveWell 20.000 uur aan onderzoek.

Selectieproces

GiveWell werkt met een sterk gestructureerd selectieproces.
In eerste instantie maakt GiveWell keuzes volgens de drie criteria die al op onze homepage staan vermeld (zie ook de criteria  op hun site). Het probleemgebied moet

• belangrijk zijn (kan vele levens redden of verbeteren)
• verwaarloosd (heeft nog weinig aandacht gekregen)
• oplosbaar en uitvoerbaar.

GiveWell werkt wereldwijd op het gebied van extreme armoede en de gevolgen daarvan voor gezondheid en welzijn.
GiveWell selecteert vervolgens organisaties op basis van deze vier aanvullende criteria:

1. Bewezen effectiviteit

Gebruikt de organisatie wetenschappelijk bewezen effectieve interventies zoals:

• direct geld (contant) geven,
• ontwormen van schoolkinderen,
• het gebruik van media om informatie te verstrekken,
• het verspreiden van vitamine- of mineralensupplementen,
• het nemen van preventieve maatregelen tegen malaria,
• het geven van behandeling voor trachoom (risico op blindheid).

2. Kosteneffectiviteit

Gebruikt de organisatie de middelen op de best mogelijke manier? Is de impact duurzaam op de lange termijn?

3. Ruimte voor meer financiering

Wat voegen extra donaties toe? Aanbevelingen worden opgeschort als GiveWell niet overtuigd is van de toegevoegde waarde van donaties, zelfs voor sterke goede doelen.

4. Transparantie

Het intensieve beoordelingsproces van GiveWell vereist belangrijke informatie van elke organisatie. GiveWell zoekt naar organisaties die daar in hoge mate in willen delen, waaronder hoe succesvol ze hun programma’s implementeren en ook eventuele fouten die daarin zijn gemaakt.
GiveWell publiceert de volledige details van haar analyse online. Daarom moeten organisaties ook bereid zijn om in het openbaar transparant te zijn.

Aanbevelingen

GiveWell’s beste goede doelen zijn het resultaat van dit diepgaande onderzoek. GiveWell beveelt donateurs ook hun Maximum Impact Fund aan, dat uitkeert aan de top goede doelen of aan goede doelen die het meeste goed kunnen doen.

Dit Maximum Impact Fund is GiveWell’s topaanbeveling voor donateurs.

Hoe je kunt doneren aan GiveWell vind je op de pagina Gezondheid.