“We willen onze kinderen graag goed leren omgaan met geld, ook voor het geval dat ze er voldoende van hebben.”

Maartje ter Horst | 13-11-2023

Ongeveer zeven jaar geleden richtte Dave Sanders (47) zijn bedrijf op waarmee hij grote bedrijven helpt bij het omgaan met hun verkoopdata. Al snel bleek de onderneming succesvol. Dave vertelt: “Dat is natuurlijk heel leuk en financieel is dat erg prettig! Tegelijkertijd zocht ik naar een bredere impact. Mijn datarapporten, daar wordt de wereld niet per se beter van. Ook niet slechter volgens mij, maar hoe mooi zou het zijn om iets substantieels voor de wereld te kunnen betekenen met het verdiende geld?”

Dave woont samen met zijn vrouw Marieke (44), psycholoog, en hun drie schoolgaande kinderen van 15, 13 en 11 jaar in Zeist. Ze doneren nu zo’n vier jaar via Doneer Effectief. Marieke: “We vinden allebei dat we het financieel goed genoeg hebben. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch om te bedenken wat je op dat gebied voor anderen kan betekenen. Maar ere wie ere toekomt, Dave is echt de aanjager van het doneren geweest.” Dave glimlacht een beetje verlegen. “Voor mij hangt het ook echt samen met het hebben van kinderen. Daardoor kijk je toch anders naar de wereld en de toekomst.”

Op zoek naar effectieve doelen

Maar dan rijst de vraag hoe en vooral: waaraan ga je je geld geven? Dave: “Dat vond ik heel lastig. Ik had niet direct affiniteit met een specifiek doel of probleemgebied. En al die duizenden doelen die bestaan, hoe kies je daar nou zelf uit?” 

Een aflevering van de Belgische podcast ‘Kritisch Denken’ met filosoof Stijn Bruers bracht Dave op ideeën. Dave: “Bruers vertelde in die aflevering over de wereld van Effectief Altruïsme. Die analytische manier van kijken naar goede doelen en hun effectiviteit… daar kan ik wel wat mee! Ik besloot 10% van mijn omzet te gaan geven aan effectieve doelen. Het was nog best een klus om dat goed uit te zoeken, want toen had ik Doneer Effectief nog niet gevonden!” zegt Dave lachend. “Het was wel een mooi avontuur, je voelt je dan eigenlijk een soort pionier. Vanuit de analyses van GiveWell koos ik de Against Malaria Foundation als eerste goede doel waar ik aangaf. Ineens was ik met een Engelse organisatie aan het mailen, dat was toch wel bijzonder.”

Dave stak zijn enthousiasme voor deze manier van geven niet onder stoelen of banken. “Ik stuitte op de schatting dat het 4.000 à 5.000 euro kost om een mensenleven te redden. Ik heb toen al mijn klanten een e-mail gestuurd dat ik in plaats van geld uit te geven aan een jaarlijks relatiegeschenk, een donatie aan de Against Malaria Foundation zou overmaken. En dat we zo het komende jaar, met íedere twintig gebruikers van ons systeem, één leven gingen redden.”

De kennismaking met Doneer Effectief

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Dave op de website van Doneer Effectief terecht kwam tijdens zijn jaarlijkse zoektocht naar de doelen voor het volgende jaar. Dave: “Ik heb toen Andrea, de oprichter, gemaild om te ontdekken of ik dat een fijne partij vond. Dat resulteerde in een open telefoongesprek, waarin ik merkte dat Doneer Effectief met een enorme gedrevenheid zeer gedegen uitzoekt wat ik eerder zelf probeerde uit te vogelen. Doneer Effectief is veel beter in staat om te bepalen waar gedoneerd geld zo goed mogelijk terechtkomt. Zij hebben de tijd en de kennis om dat uit te zoeken. Daarbij maakt de persoonlijke benadering en volledige transparantie hen voor mij tot een betrouwbare partij. Daarom vertrouw ik mijn effectieve donaties graag aan hen toe.”

Geven als gezin

Tot nu toe klinkt het vooral als een project van Dave. Hoe zit dat met de rest van het gezin? Marieke vertelt: “Nou, Dave heeft het wel echt aangezwengeld. Op een gegeven moment heeft hij er ons allemaal bij betrokken. We hebben nu jaarlijks in december het keuzemoment: waar gaan we het komende jaar aan geven?”

Dave: “Rond dezelfde tijd dat ik Doneer Effectief ontdekte was m’n middelste zoon, toen 9 jaar, erg druk met het klimaat bezig. Het leek mij waardevol om mijn kinderen te laten zien dat je, met donaties, zelf ook écht kunt bijdragen aan een betere wereld. We bedachten dat ieder van onze kinderen 10% van al het donatiegeld mag toekennen aan een doel of probleem naar zijn/haar keuze. Dat was iets wat de website van Doneer Effectief mogelijk maakte. Het is geen doen om jonge kinderen het internet op te sturen met de boodschap: ‘zoek maar een doel dat jij interessant vindt en dat ook nog eens zo effectief mogelijk goed werk doet’ – ik weet nog hoe lastig ik het zelf vond.” Dave is heel blij dat het nu een gezinsactiviteit is geworden: “Het is heus niet zo dat de kinderen minutieus alle mogelijke doelen uitpluizen, maar ik vind het een goede manier om het gesprek aan te kunnen gaan over de problemen in de wereld. Ik hoop dat ik ze meegeef dat, mochten ze later zelf voldoende geld hebben, dat het dan wat magertjes is om slechts tientjeslid van het WNF te zijn. Wij willen hen graag goed leren omgaan met geld. Niet alleen voor het geval dat je er weinig van hebt, maar ook als je er voldoende van hebt.”

Orange cross